De onschatbare waarde van oudere zorgmedewerkers

De onschatbare waarde van oudere zorgmedewerkers

Er verandert veel in de zorg. Er komen steeds betere technieken en meer digitale hulpmiddelen om de zorg makkelijker te maken. Tegelijkertijd wordt het personeel over het algemeen steeds ouder, maar de cliƫnten ook. Voor beide groepen valt het niet altijd mee om soepel om te gaan met alle veranderingen en nieuwe technieken.

Niveauverschillen leiden tot onderwaardering

Ik vind het jammer dat ouder personeel zich niet graag meer laat omscholen of bijscholen. Niveauverschillen in de zorg leiden soms tot werknemers die zich ondergewaardeerd voelen. De takenverdelingen zijn duidelijk, maar zorgen tegelijkertijd voor een scheiding in werkzaamheden. Mensen die al jaren in de zorg werken, mogen nu bijvoorbeeld bepaalde taken niet meer uitvoeren omdat ze helpende zijn en geen verzorgende. Dat is ontzettend jammer. Want met name bij ouder personeel zit erg veel kennis en ervaring die we met zijn allen moeten benutten. Een zorgteam kan daarvan gebruikmaken.

Verhalen uit de zorg

In het team dat ik momenteel begeleid, zijn we begonnen met het schrijven van een boek. Daarin staan verhalen van verschillende zorgmedewerkers over diverse situaties in de zorg zoals het vroeger was. Hoe werd de zorg aangepakt zonder de handige hulpmiddelen die we nu wel hebben? Hoe was de situatie in het verpleeghuis? Hoe werden zorgmedewerkers snel bereikt in noodgevallen? Kortom, in het boekje staan legio voorbeelden van situaties die vandaag de dag anders worden aangepakt.

Waardering voor de oudere zorgmedewerker

Het streven is om het boekje in januari op te leveren. Niet alleen moeten de verhalen van ervaren en oudere zorgmedewerkers worden geborgd voor de jongere generatie, ook spreekt het boekje waardering uit voor de oudere generatie. En die waardering kunnen zij wel gebruiken. Tegenwoordig zie ik te vaak gebeuren dat zorgmedewerkers die al jaren in de zorg werken, maar bijvoorbeeld helpende zijn, van bepaalde taken ontzegd worden.

Opleiden en bijscholen

Ik motiveer mijn teamleden om, als de mogelijkheden er zijn, opleidingen te volgen. En spoor ze aan om iedere keer een stapje naar een volgend niveau te maken. Ook al zijn ze al op leeftijd. Je bent nooit te oud om te leren.

Comments are closed